Thursday, June 20, 2019

SEBUAH PERJALANAN KEMBALI

Assalamualaikum

Saya dilahirkan sebagai anak kepada orang Islam. Seperti orang lain saya hidup dalam suasana kehidulan seorang Muslim.
Diajar rukun Islam dan rukun Iman.
Praktikal dan teori seimbang

Namun kehidupan yg dilalui itu ibarat roller coster sehingga saya merasakan seolah tiada kehidupan yang tenang di dunia ini.

Saya mencari-cari sesuatu yg saya tidak pasti
Jatuh rebah tersungkur
Dan saya gagahi bangkit kembali
Namun tersungkur lagi.

Di mana silapnya..
Pencarian itu saya teruskan.
Seolah sesuatu memanggil manggil saya.
Saya tak tahu ia apa
Dan dimana patut saya cari

Sehinggalah pd tahun 2015
Seorang sahabat ajak saya ke kelas alquran
"jom kita mengaji "

Keterujaannya itu berselang seli dengan kerisauan kerana saya tak pandai tajwid.

Sebaliknya guru yg mengajar penuh santun dan saya boleb mengaji lancar enam bulan kemudian.


Bermula disitu
Pelbagai laluan Allah hantar
Semuanya membawa saya dekat denganNya.

Sehingga saya dapat tahu tentabg Seminar Auditlife
By Puan Husna Haron

Satu fasa baru dalam hidup saya
Tatkala kami membaca terjemahan surah AlWaqiah.
Saya tersentak terkedu dan rasa mcm nak demam
Melewati ayat 77-79
"Dan sesungguhnya alQuran yang sangat mulia. Dalam kitab yang terpelihara (Luh Mahfuz)
Tidak ada yang menyentuhnya selain hamba-hamba yang disucikan.
Diturunkan oleh Tuhan seluruh alam"

Meletup kolam hati saya membacanya.
Menikam nikam dada
Ini lah jawapannya
Mengapa saya tidak berdamping dengan AlQuran

Mengapa hidup saya bak roller coster

Saya mendakwa saya hidup berTuhan
Tetapi saya abaikan surat cintaNya
😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭

Sejak itu saya usaha
Untuk terus berdamping dengan AlQuran

Tuhan
Dosaku menggunung
Masih belum disucikan
Untuk lebih cintakan alQuran
Tapi aku nekad
Aku mahu terus bersama

Walau dipinggir cuma
Akan ku selami segalanya
Demi
Sebuah Perjalanan Kembali
Ke perkampungan Abadi

Mazni (HM Legacy 2019)

No comments:

Post a Comment