Tuesday, July 30, 2019

ALLAH PENCIPTA SELURUH ALAM


Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Al-Quran Apps
http://www.facebook.com/sariahawangsenik


Al-An'am 6:96

فَالِقُ ٱلْإِصْبَاحِ وَجَعَلَ ٱلَّيْلَ سَكَنًا وَٱلشَّمْسَ وَٱلْقَمَرَ حُسْبَانًاۚ ذَٰلِكَ تَقْدِيرُ ٱلْعَزِيزِ ٱلْعَلِيمِ

Allah jualah Yang membelah cahaya subuh (yang menyingsingkan fajar), dan yang menjadikan malam untuk tinggal berehat, dan menjadikan matahari dan bulan untuk mengira waktu (menurut peredarannya). Yang demikian itu adalah kuasa penentuan Allah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengetahui.

Kebenaran Ayat:
📌 Allahlah yang menciptakan waktu subuh, siang dan juga malam.
📌 Dengan wujudnya waktu malam, maka pada waktu itulah kita digalakkan untuk berehat setelah penat seharian bekerja diwaktu siang.
📌 Selain Allah wujudkan waktu siang dan malam, Allah juga menciptakan matahari dan juga bulan . Dengan adanya matahari dan bulan maka senanglah umatnya untuk membuat kiraan waktu.

Thought :
📌 Dari surah Al-Anam ayat 96 ini, jelas Allah maha berkuasa ke atas alam semesta ini. Maka dari situlah terciptanya waktu siang dan juga malam.
Waktu siang kita jalankan segala tanggungjawab yang telah diamanahkan. Sementara waktu malam pula masa untuk beribadah dan juga berehat.

📌 Dengan adanya matahari dan juga bulan dari situlah kita dapat tetapkan hari, bulan dan juga tahun.

Choices :
📌 Kita diberi pilihan untuk mengatur aktiviti harian sebaik yang mungkin. Dalam masa yang sama beribadah dan beramal janganlah ditinggalkan sama sekali.

Behaviour :
📌 Memastikan kita tidak sia-siakan waktu yang ada dan tidak leka. Maknanya Allah sudah jadikan waktu siang untuk bekerja keras dan waktu malam untuk beramal dan berehat. Sesibuk mana pun kita janganlah mengabaikan kewajipan kita kepada Allah yang maha esa.

Feelings :
📌 Ketika membaca surah ini teringat kepada diri sendiri yang senantiasa sibuk dan ada masa terlalai waktu bersama Allah yang maha esa.
📌 Terasa sangat berdosa dan insaf akan segala kekhilafan diri sendiri.

Affirmation :
Ya Allah Ya Rahman pencipta seluruh alam semesta ini. Semoga kau senantiasa perkukuhkan keimanan dan senantiasa wujud rasa insaf ke atas diri ini.



Sekian
Sariah Awang Senik

No comments:

Post a Comment