Wednesday, June 19, 2019

Safa dan Marwah dalam kehidupan kita

Bismillah, Ya Allah, izinkan aku dan pimpinlah jari-jari ini untuk mencoretkan sesuatu yang bermakna sebagai ingatan buat diriku dan sahabat-sahabat yang membaca....

Rasa teruja, berdebar, takut pun ada. Biasanya menulis untuk tatapan dan luahan diri sendiri, tapi hari ini saya belajar untuk menulis dan berkongsi tentang suatu perjalanan...Perjalanan diri saya dengan Al-Quran. Allahumma Ya Rahman Ya Rahim Ya Wadud.... Allah itu Maha Pengasih Maha Penyayang Maha Pencinta. 
Sering kita dengar, Al Quran itu ayat-ayat Cinta dari Allah.... Tapi, kenapa bila kita membacanya tiada rasa, tak faham apa-apa pun.... alah, cerita dulu-dulu.... 
Astaghfirullahal adzim.... Maafkan aku Ya Allah... aku hambaMu yang jahil.

Memanglah kita tak akan faham, memanglah kita tak rasa apa-apa.... bila kita cuba membaca Al-Quran macam kita membaca buku teks, buku ilmiah....
Tapi bila saya mula membaca Al Quran dari hati, dengan adabnya, dengan niat dan doa.... Ya Allah, ajarkan aku, fahamkan aku..... bila mula mengaitkan ayat-ayat Quran ini dengan kehidupan Saya..... Allahu, memang terasa seperti Allah sedang bercakap dengan saya....

Perjalanan dalam Jurnal Al Quran masih di dalam Surah Al Baqarah... hari ni yang
terkesan di hati saya ialah dari ayat 158.... ya memang ia tentang manasik Haji.



“Sesungguhnya "Safa" dan "Marwah" itu ialah sebahagian daripada Syiar (lambang) Allah; maka sesiapa yang menunaikan ibadat Haji ke Baitullah atau mengerjakan Umrah, maka tiadalah menjadi salah ia bersaie (berjalan dengan berulang-alik) di antara keduanya. Dan sesiapa yang bersukarela mengerjakan perkara kebajikan, maka sesungguhnya Allah memberi balasan pahala, lagi Maha Mengetahui”.

 Sahabat-sahabat sudah ada yang mendapat tarikh menunaikan Ibadah Haji.... Rindu datang lagi, mengingatkan diri ini kembali pada 2 tahun yang lalu ketika sedang bersiap-siap untuk menunaikan Haji..... Ya Allah, hati ini terlalu rindu Allah.... 

Sebelum ini, Saya hanya nampak ‘Safa dan Marwah’ sebagai satu Ibadah Umrah dan Haji.... namun sebenarnya, Safa dan Marwah ini juga adalah sebenarnya kehidupan kita setiap hari.... 
Allah memperjalankan kita setiap hari... Jika kita seorang pekerja, Safa dan Marwah kita adalah Rumah dan Pejabat Kita, jika kita seorang surirumah, Safa dan Marwah kita adalah tanggungjawab dan tugasan kita di Rumah.... jika kita pelajar, sekolah atau universiti kita itu Safa dan Marwah kita.... Ya Allah, benar Ya Allah bila hambaMu melakukan sesuatu dengan sukarela dan ikhlas.... balasan dariMu sangatlah luas.... Hati akan merasa lebih bahagia dan tenang.....

Ya Allah, Terima kasih Ya Allah di atas kefahaman ini.... bimbinglah kami di dalam setiap Perjalanan hidup kami ini.....

LAA HAULA WA LAA QUWWATA ILLAA BILLAAH"

No comments:

Post a Comment