Wednesday, June 12, 2019

Sedekah Bukan Kerana Ganjaran

Selalu bila bersedekah aku memikirkan ganjaran yang Allah akan berikan. Terutama bila aku dalam keadaan kekurangan sumber kewangan. Terlintas di dalam fikiran “Kalau aku sedekah ni, mesti Allah akan berikan lebih”. Malu aku. Aku lupa bahawa aku kena bersedekah kerana rezeki yang  TELAH Allah berikan pada aku. Bukan sebab ganjaran.  Aku pun selalu berfikir bila dapat rezeki lebih, aku sangkakan bahawa rezeki lebih ni adalah hasil sedekah aku. Aku pula memandai-mandai menentukan apa yang Allah berikan.

Aku lupa bahawa orang-orang beriman apa bila bersedekah akan berasa takut
وَالَّذِينَ هُم بِآيَاتِ رَبِّهِمْ يُؤْمِنُونَ -  23:58

Dan orang-orang yang beriman kepada ayat-ayat Tuhan mereka


وَالَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آتَوا وَّقُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلَىٰ رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ - 23:60

Dan orang-orang yang memberi apa yang mereka berikan sedang hati mereka gementar kerana mereka yakin akan kembali kepada Tuhan mereka;

Kenapa orang-orang beriman hati mereka bergetar kerana memberi? Kerana mereka takut amal mereka ibarat debu yang berterbangan

وَقَدِمْنَا إِلَىٰ مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَاهُ هَبَاءً مَّنثُورًا -  25:23

Dan Kami tujukan perbicaraan kepada apa yang mereka telah kerjakan dari jenis amal (yang mereka pandang baik), lalu Kami jadikan dia terbuang sebagai debu yang berterbangan

Aku perlu tanamkan dalam diriku bahawa aku bersedekah kerana redha Allah dan bersyukur atas pemberianNya untuk menjadi orang yang berjaya di dunia dan di akhirat

فَآتِ ذَا الْقُرْبَىٰ حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يُرِيدُونَ وَجْهَ اللَّهِ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ - 30:38

Maka (bagi menyatakan sikap syukur) berikanlah kepada kerabatmu, dan orang miskin serta orang musafir akan haknya masing-masing; pemberian yang demikian adalah baik bagi orang-orang yang bertujuan memperoleh keredaan Allah dan mereka itulah orang-orang yang berjaya.

Doa : Ya Allah, aku mohon padaMu agar Engkau mengilhamkan aku bahawa aku bersedekah kerana rezeki yang telah Engkau berikan padaku. Jadikan aku orang yang bersedekah kerana redha Mu supaya aku tergolong daripada orang-orang yang berjaya dunia akhirat. Sesungguhnya ganjaran di akhirat adalah lebih baik. Amin. Terima kasih Allah atas segalanya


Jurnal Syukur

Alhamdulillah, terima kasih ya Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang kerana telah memberikan aku rezeki pendapatan hari ini.

Alhamdulillah, terima kasih ya Allah Ya Rahman Ya Rahim, kerana kasih sayang Mu memberi aku kesihatan untuk aku terus mencari rezeki, Ya Fatah, Ya Razak, Ya Wasit

Alhamdulillah, terima kasih ya Allah ya Rahman Ya Rahim kerana kasih sayang Mu telah memberikan aku ilham untuk aku memahami ilmu yang aku pelajari.

No comments:

Post a Comment